'our beer is cheaper than your bottled water' - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Amy Goud - WaarBenJij.nu 'our beer is cheaper than your bottled water' - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Amy Goud - WaarBenJij.nu

'our beer is cheaper than your bottled water'

Door: Amy Goud

Blijf op de hoogte en volg Amy

19 April 2014 | Roemenië, Boekarest

Buna seara! Alive and kicking vanuit het bruisende Boekarest:D nou ja, niet super-alive... Ik heb zojuist een obscuur puddinkje gegeten, and it's not loving me back. Vandaar dat ik thuis zit, op zaterdagavond. Onder een dekentje, met een kat, bij het raam. In de jazz-club onder m'n casa is een bandje aan het spelen. De zanger heeft zo'n doorrookte whisky stem, en de muziek is deprimeren genoeg om een suicidaal persoon net over de streep te trekken.
Ik ben net naar de lokale Aldi geweest, en die is enorm! Je hebt er echt alles: meubels, kleren, een restaurantje met bijpassende kwaadaardige serveersters, boeken, bijna 50 verschillende soorten leverpastei (geen geintje) en bizar veel eten. De prijs is zo,n beetje hetzelfde als hier, behalve zoetigheid, da's echt spotgoedkoop (ik heb dan ookal een gruwelijke zwemband ontwikkeld, niki weer helemaal blij >_<).

Vorige week moest ik op het kantoor allemaal Roemeense specialiteiten proeven. Dat was zo grappig! We hebben met z,n 4en een fles zelfgestookte nafta soldaat gemaakt, dus de stemming zat er goed in. Om mij te teisteren hadden ze ook nog eens een 2 uur durende CD met traditionele muziek opgezet. Moet je je eens voorstellen dat je half aangeschoten allerlei vreemd voer voorgeschoteld krijgt, terwijl er 3 mensen op je staan te kijken, met camera's en de lokale zanger Rinus die ertussendoor brult. (die hebben we later ook nog gedraaid, haha, vonden ze niks! Django Wagner viel wel in de smaak btw) Ik heb in ieder geval echt heel veel gelachen.
Zondag zijn we met m,n roommie Diana en haar vrienden nog uit eten geweest in Militari, zo'n buurt met van die gezellige communistische buildings, en links en rechts wat roedels met zwerfhonden. Dit restaurantje was een soort veredelde caravan, die uitgebreid was met een een plastic tent. Het rook er zwaar onaangenaam, en de ober stond ook serieus aan z,n zaakje te krabben bij onze tafel! Voor omgerekend 70 cent kreeg ik een mega bord met worstjes (ja, die eten ze nogal wat hier), en friet. En uiteraard bier! aan de muur hing een bord om toeristen te lokken: 'our draft beer is cheaper than your bottled water'. Die vond ik wel ijzersterk.
Na het eten zijn we de kelder ingedoken. Via een akelig steil houten trapje, versierd met rode neon slingers, kwamen we in een soort bunker met super de luxe pooltafels en vreemde balkan- hardcore muziek. Overal stonden kerels in halflange zwarte leren jassen, doorgegroeide wenkbrauwen en mannetjes in trainingspakken. 'eeej pssst, fata, fataaa...' Je wordt er niet goed van... Afijn, het was een lollige avond, en we zijn niet noemenswaardig bedreigt:P De metro reed die avond niet, en wederom heb ik op een bankleuning geslapen. Dat gebeurd namelijk geregeld, haha. Verder ben ik veel op sjouw door de stad, om foto's te maken en mensen te interviewen. Het is echt opvallend hoe aardig de meeste mensen zijn, en hoe trots ze op hun stad zijn. Vroeger noemde ze Boekarest 'parijs van het oosten', en d'r staan ook heel veel mooie gebouwen, die niet worden onderhouden.
Het enige wat ik wel heel erg vind, zijn de straatkinderen. Je ziet ze niet heel veel -ze wonen in het riool onder de stad, omdat daar een warmwaterleiding loopt. Hoe verder je van het centrum vandaan gaat, hoe slechter het wordt: veel zwerfhonden, afval en kinderen die lijm snuiven. Gisteravond liep ik naar huis, en opeens sprong er een jongen vanuit een greppel. Hij zwalkte helemaal over de stoep, zwaaiend met z'n armen en z'n ogen draaide steeds weg. Hij riep van alles en heel z'n gezicht zat onder het bloed. Eerst schrok ik me dood natuurlijk. 'hij krijgt echt een hengst voor z'n bek, alstie dichterbij komt.' dacht ik nog. (hou me tegen, jonguh! als een echte new kid)
Maar toen ik er voorbij liep zag ik dat het echt nog maar een jong ventje was, 15 of 16. Ik wilde hem nog helpen, maar ik geloof dat ie me niet eens meer zag... Dat vond ik wel heel erg. Toen Diana s'avonds thuis kwam zei ze dat de lokale hang-schizofreen ook weer bij ons in de buurt woont, in een verlaten auto verderop in de straat. Het ergste is nog wel dat niemand er iets aan doet. Voor straathonden zijn mensen heel vriendelijk -die krijgen een aaitje, eten en er worden hutjes voor ze gebouwd. Bovendien zien de meeste er ook goed uit, en zijn er veel (buitenlandse) organisaties die ze helpen.
Maar goed, ik wil niet negatief gaan doen, Roemenie heeft ook heel veel goeie dingen, en veel mensen die ik ontmoet heb zijn echt geweldig! Nou ja, ik hoop dat ik volgende keer iets vrolijkers heb om over te schrijven. Ik ben op dit moment een beetje Roemeens aan het leren, en de basis gaat al een beetje: 'ja', 'nee', 'dankuwel', 'blijf van me af' XD tis opzich goed te doen, het lijkt een beetje op Italiaans. Het gebeurd zelfs geregeld dat mensen naar me toe komen om iets te vragen. Volgens Diana zie ik er 'oostblokkerig' uit, haha. (waar heb ik dat vaker gehoord... o ja, cassierre bij de C1000, 'can you empty your bag?') haha, nou ja, ik ga nog even het bejaarde kattenvrouwtje uithangen, bedankt voor het lezen:D xX

  • 19 April 2014 - 21:55

    Adriana:

    Weer knap geschreven en ik vind je een bikkel,zo'n land zou niks voor mij zijn!!! Geniet van je tijd daar en pas goed op jezelf want er lopen daar veel vreemde vogels!!! Groetjes!!

  • 20 April 2014 - 00:11

    Sharinda:

    Dat klinkt daarom wel ff als een heel andere wereld dan thuis... ondanks de nare dingen die je ziet, lijkt het me een fantastische ervaring!!

  • 21 April 2014 - 09:49

    Sam:

    Klinkt echt super gaaf eems. Super geschreven. Succes verder!!

  • 21 April 2014 - 20:47

    Janneke:

    Hey Aimsel, dank voor je verhaal. Fijn om te lezen en nog fijner om te weten dat je het naar je zin hebt en dat alles goed gaat. Bh van ons beiden en nog heel veel plezier gewenst.

  • 29 April 2014 - 20:28

    Je Slankere Zusje Ghehehe:

    Hahahaha jij ben echt n dude...k kom je echt opsnorren en dan gaan we t riool verkennen.

    Noapte buna alvast zak mah zenn

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Boekarest

Amy

Actief sinds 12 Maart 2012
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 14187

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 10 Juli 2014

Roemenie

13 Maart 2012 - 30 Juli 2012

Kilkenny

Landen bezocht: