just stick to fried shrimp - Reisverslag uit Fontainebleau, Frankrijk van Amy Goud - WaarBenJij.nu just stick to fried shrimp - Reisverslag uit Fontainebleau, Frankrijk van Amy Goud - WaarBenJij.nu

just stick to fried shrimp

Door: amygoud

Blijf op de hoogte en volg Amy

23 April 2012 | Frankrijk, Fontainebleau

haa:D na een week internetloos geweest te zijn, ben ik weer vol tarief online! min of meer, het valt steeds weg eigelijk. maar goed, ik ben dus naar Frankrijk geweest en dat was gaaf! Samen met 3 paarden en de familie Connors, heb ik 2 dagen gereist om bij een grote internationale wedstrijd te komen. We gingen uiteraard met een lorry, en ik moet zeggen dat het verrekte krap is om met 6 man in zo,n cabine te bivakeren. we sliepen met z,n 3en in een anderhalfpersoonsbed (wordfuet!?:P) en Charlotte, het meisje dat naast mij lag, schopte, krijste en trok aan m,n haar, in haar slaap. Wellicht een teken aan de wand dat ik de rest van m,n leven vrijgezel blijf, en eindig als een gemeen oud vrouwtje, met 80 katten. enfin, de eerst dag ben ik met Sharon naar Dun Gearvan gegaan, en daar ben ik gebleven met de 3 paarden, Coco, Paddy en Java. De familie Connors woont daar, en dat waren super aardige mensen. Om 6 uur s,ochtends zijn we met paarden, kinders en een hoop bagage naar Waterford gegaan, om daarna 3,5 uur op een boot door te brengen, om in Fishguard te komen. Daarna 9,5 door Engeland en Wales rijden om weer 1,5 uur op een boot te bivakeren. Daarvaar bleven we nog een nacht over in Dover, zodat de paarden in een stal konden staan. Het stormde gruwlijk hard. Charlotte en Nicklas, de 2 kinderen die mee waren gekomen, moesten de deuren van de lorry ophouden, maar dan ging gewoon niet! die erme huust werden helemaal weggeblazen! Echt, ik had 3 jassen en een oerlelijk regenpak aan, maar nog werd ik bijna uit mn laatste verschoning geblazen. Nadat ik de paarden op stal had gezet, en gevoerd had, ben ik doorweekt en verwildert de lorry in geblazen en heb ik nog wat irish stu geknaagd (horror, het achtervolgt me!) Na een paar uurtjes slapen en half in mekaar geslagen te zijn door Charlotte, werd ik fris en fruitig wakker. (dat was sarcastisch) OP de boot van Dover naar Calais waren opvallend veel japanners, uiteraard uitgerust met enorme telelens-fototoestellen om ieder 'shitcovered' standbeeld te fotograven, wat ze zien. Ze hadden ook nog van die duivelse trolleys, het leek de huishoudbeurs wel! Na een paar keer zo,n ding tegen mn enkels gehad te hebben en een hoop ' solly,s' en 'paldons' we aan in Calais. Na een uur of 7, een zak Milkybars en een bagel met lemoncurd (zooo brits) kwamen we aan in Fontainebleau. Gruwelijk mooi, ruiters uit heel Europa en alle stallen waren versierd met vlaggetjes. Uiteraard eerst de paarden verzorgd, met lange tanden wat stu gegeten (ze vriezen die bucht gewoon in) en toen nog een tukje gedaan. De volgende dag heb ik alle paarden gelongeerd, en daarbij heb ik nog een spanjaard ontmoet met een ijselijk spraakgebrek, de spetters vlogen dr af!:P was wel een steengoeie ruiter trouwens. O ja, zo,n Iers kereltje probeerde me toen ook nog te versieren, maar ik wist toevallig dat ie net 15 was. Ik zei: ik ben 21 hoor broeder, en hij trok lijkbleek weg, en het was weer klaar met het gedonder haha. s,middags ben ik nog naar de stad geweest, in m,n uppie. IK ben terecht gekomen op zo,n marktje, echt fantastisch, een hoop gebottelt eten, extreem foute bontjassen en een hoop vreemde vlerken. Ik ben nog onvrijwillig aan de praat geraakt met een neger met een serieuze baard, waar vermoedelijk nog 10 jaar oude etensresten in huizen, en wat bestek:P Nou praatte die knuppel alleen frans en links en rechts een woordje engels, maar hij had wel kostelijke stinkkaas, waar ik helemaal weg van ben! Daarna ben ik nog naar een pattiserie geweest, waar ik belachelijk dure macarons (van die coole gekleurde koekies) aangeschaft heb, maar die waren echt de moeite waard! Om m,n culinaire dag compleet te maken ben ik naar een geinig uitziend eettentje geweest. Ik moet wel zeggen dat ik op dat moment een eind ' uut de sliige' was van de normale bewoonde wereld, en dat het een Vietnamese snackbar/voetmassage-salon/illegale goktent was. Dat laatste is met aan zekerheid grenzende vermoedelijkheid. Er lagen van die chemisch gekleurde gelei broodjes in de toonbank en met de irish stu in mn achterhoofd heb ik die gegeten. Als je op een stuiterbal kauwt en daarna nog wat laxeerpillen doorslikt, krijg je een idee hoe het was, brrrr. I just stick to fried shrimps. Eenmaal terug op het terrein hebben we met veel pijn en moeite een tent opgezet, ik heb de paarden nog 'uitgelaten' en s,avond hadden we een BBQ met alle andere ieren die daar waren. Dat was gaaf, Paddy Quinlan, een oudere paardentrainer liep de hele avond moppen te vertellen en hoewel ik de helft niet verstond had ik pijn in mn pooksjie van het lachen. D,r zat 1 hele goeie bij, uiterst sadistisch natuurlijk: Een leraar vraagt aan een leerling wat ie later wil worden. Het kereltje stottert nogal, maar ie wil j-j-j-jockey worden. 'weinig kans' zegt die leraar, ' tegen de tijd dat jij giddy-op gezegt heb, zijn die andere paarden allang bij de finish' Na de stotteraars werden de Engelsen nog even over de zeik gehaald, onvermijdelijkXD De dag daarna begon de wedstrijd zelf. Het was een drukke dag, de hele tijd paarden invlechten, schoonmaken, 'plugs' in de hoefijzers verwisselen, paarden wegbrengen, ophalen, opzadelen and so on. Voor de stallen stonden trouwens lange hekken, met poorten, die ze s'avonds op slot deden, en dan moest je een roteind omlopen, geen idee waarom?!De hele dag door stonden er zelfs uitsmijters en je mocht er alleen door met zo,n rood bandje rond je pols. Gelukkig kon die uitsmijter bij onze poort redelijk engels en ik heb hem omgekocht met een milky bar zodat ik savonds toch door de poort mocht. Alleen de laatste avond was er een andere uitsmijter, en dat had ik niet in de peiling. Ik klom met mn goeie fatsoen over het hek, en toen stond die kerel daar opeens een partij te schuimbekken! Ik was al aan de andere kant toen, en de arnold schwatzenegger look a like kon zn sleutels zo 1,2,3 niet vinden. Dus sprong ie op z,n scootertje en moest ie heel dat eind omrijden! En dat alles met een sigaret. (lollig detail: die ochtend vatte z,n sikje bijna vlam toen ie er 1 opstak) Maar goed, tegen de tijd dat hij en z,n mini scooter bij de stallen waren, had ik de paarden rap gevoerd en was ik veilig in de lorry. kun je nagaan hoe ver omlopen dat was!?
Op de 2e dag van de wedstrijd won Susan (m,n host sister:P) de 1e prijs in een grand prix, met Java! diezelfde dag had ze ook een cross country, met Paddy, maar die ging gestrekt in het water, dus ipv de hoofdprijs was dat het gesprek van de dag. (uiteraard was alles gefilmd)
En wedstrijddag 3, tsja, toen brak ik m,n teen. Als de paarden op gras moeten springen, krijgen ze 'studs' een soort pinnen, in hun hoefijzers, zodat de meer grip hebben. Terwijl Susan het parcours verkende, wachte ik met Coco, en toen ging dat kadootje even op mn tenen staan! Ik maakte 1 of andere rare move en toen kwam puur toevallig mn spaanse mattie aangesneld of ervery ok was. Even de spuugspetters van mn wang geveegd en dapper doorgaan! In de na middag waren de internationale teams aan de beurt, Nederland was 3e en ierland voor de 5e keer op rij 1e. Daarna heb ik nog mn laatste douche in Frankrijd gehad. Het was in zo,n gebouwtje, en het leek net het eurovisie songfestival daar. Ik stond mn eigen daar moelijk te helpen in dat krappe hok, en voornamelijk de Duitsers draaide justus bieber op vol volume en blerde keidhard mee. Die douche had zo,n knop die je om de 20 seconden opnieuw moest indrukken, voor een pisstraaltje water, waarvan de 1e 10 seconden steenkoud. Na dat onheil hebben we de paarden ingeladen om naar Calais te gaan, met een tussenstop in Chantilly om een racepaard op te halen. Eenmaal thuis was er nog een meisje uit denemarken, maar die ging al na 2 dagen naar huis omdat ze heel erg heimwee had. Haar laatse avond zijn we nog op stap geweest. we waren van plan om alleen een pizza te eten, maar om half 3 zaten we pas in de taxi richting huis. Een 80 jarige kerel heeft nog een serieuze versierpoging ondernomen, en we zijn nog listig van onder een gruwelijke knokpartij onder uit gezeild, dus we hadden wel lol. s,ochtends iets minder, toen ik om d8 uur de stallen uit aan het mesten was:P
xX

  • 23 April 2012 - 15:15

    Adrie:

    Geweldig verhaal weer,iets minder van je teen maar,mag de pret niet drukken als ik het zo lees!!nog een leuke tijd daar en ik hoop snel weer wat van je te lezen.

    Groetjes

  • 23 April 2012 - 20:16

    Mandy:

    Echt leuk om je verhalen te lezen!
    Moest vooral lachen om het stukje van de trolleys komt me bekend voor;)

  • 23 April 2012 - 20:26

    Josien:

    eems, doe je goed daar!:)
    pasj bitje op mun lievn!;)
    chek your mail.
    grts xxx

  • 23 April 2012 - 20:49

    Tante En Nonkel :

    Ha lief nichtje,

    Was fijn je even te spreken afgelopen week! Leuke kaart: weten we tenminste waar je rond kan hangen ;)
    Bedankt weer voor dit verhaal. Een beetje was bekend maar het meeste niet - de details doen het weer :)
    Veel gelachen. Sterkte met je teen!
    Bh van ons en tot gauw.

  • 25 April 2012 - 17:37

    Opa En Oma.:

    Lieve Amy. Vol verbazing je brief gelezen .Wat kun jij schrijven zeg .We weten nu tenminste waar je allemaal bent geweest en dat je hebt genoten. Jammer dat het paard met zijn voetje op jou p.....is gaan staan.We hopen dat je teen gauw beter zal zijn.Nogmaals bedankt voor je kaart waarop je schreef dat je er misschien wel wilt blijven .Wel graag een adreswijzing op tijd zodat we weten waar je verblijft. We hopen dat je gauw weer een stukje zal schrijven ,we lezen dat graag. Het was ook wel fijn dat je nog hebt gebeld met ons., we horen je graag. Er is hier niet veel gebeurd zoals bij jou maar wij hebben dan ook geen paarden alleen maar huismijt. We proberen je van de week te bellen maar als je druk bezig bent moet je het zeggen. Lief kind wij wensen jou het allerbeste met al je bezigheden, zorg goed voor jezelf en hou de paarden in toom. Heel veel liefs uit een somber en winderig nederland. dikke kus van opa en oma uit Goes

  • 26 April 2012 - 14:35

    Heleentje:

    Dat was weer een prachtig verhaal, ik heb ervan genoten!!!
    Bedankt voor je kaart en voor de tip Japio zal erover denken.
    Veel plezier en oppassen hoor!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Fontainebleau

Amy

Actief sinds 12 Maart 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 14197

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 10 Juli 2014

Roemenie

13 Maart 2012 - 30 Juli 2012

Kilkenny

Landen bezocht: